Peter en Sabijn Gorter wonen sinds 1986 aan de Boisotkade. In juni werden ze beiden Vriend van het Singelpark:
‘Het Singelpark is voor zowel de inwoners als voor de stad zelf een heel goed initiatief. Wij denken dat met de komst van het Singelpark een rustiger Leiden mogelijk wordt. Een weg met eenrichtingsverkeer langs de singels lijkt ons daarvoor noodzakelijk. Ook gemeenschappelijke parkeergarages in plaats van losse parkeerplaatsen voor de huizen, zijn wellicht nodig voor een rustigere stad. Wij Leidenaren vinden het nogal vanzelfsprekend dat je de auto voor je deur kunt parkeren, maar eigenlijk is dat een verworven recht. Natuurlijk is het prettig, maar er is niets mis mee als je een stukje moet lopen voordat je bij je auto bent. Als dat voor een rustiger Leiden zorgt, dan hebben wij daar niets op tegen.
Sommigen beweren juist dat Leiden nog drukker wordt met de komst van het Singelpark. Voor de Leidse horecabedrijven is het natuurlijk goed als het Singelpark meer mensen naar Leiden trekt. Of dat echt gaat gebeuren, vragen wij ons af. Toeristen bezoeken New York toch ook niet alleen voor het Central Park? Daar ga je heen voor de sfeer en om het Vrijheidsbeeld en de musea te bewonderen. Het Central Park is dan een mooie bijkomstigheid. Als je in New York bent, dan ga je daar ook even heen.
Wij denken dat dat ook geldt voor Leiden. Bezoekers van Leiden komen hierheen om de musea van de stad te bezichtigen. Ze komen niet speciaal naar de Sleutelstad om een wandeling te maken door het Singelpark. Maar het maakt Leiden wel aantrekkelijker, het draagt bij aan de sfeer en het houdt de toeristen waarschijnlijk langer vast.
Als het Singelpark er straks komt, dan zouden wij het leuk vinden als het Centraal Station daar ook een rol in krijgt. De omgeving rond het station ligt niet direct aan de singels. Maar als je het op de juiste manier aanpakt, dan kun je er wel mensen mee de stad in trekken. Maak een groene corridor van het station naar het Singelpark met bomen, bloembakken en een wandelpad in de stijl van de promenade die straks aan de buitenkant van de singels ligt. Zo maak je ook het station en de route naar de binnenstad een stuk aantrekkelijker voor bezoekers.’