Aan de Noord-Marokkaanse kust ligt de Spaanse enclave Melilla. Een piepklein stukje Europa en een droom voor hen die het Afrikaanse continent willen ontvluchten en de oversteek naar een betere toekomst willen maken. Dagelijks klimmen hier tientallen jonge mannen in lantaarnpalen en op hoge hekken om hun kansen in te schatten. De figuur van deze sculptuur bevindt zich bovenop een paal met bewakingscamera op zo’n negen meter hoogte. Zijn uitkijkpost lijkt hem al een gevoel van vrijheid te geven. Ziet hij achter zijn gesloten ogen zijn toekomstige bestaan al voor zich?
Dit beeld heeft kunstenaar Fernando Sánchez Castillo oorspronkelijk gemaakt voor het Duitse stadje Herford. Voor Welkom in Leiden!? maakte hij het opnieuw. De totale sculptuur is een hyperrealistische weergave van wat er zich afspeelt aan de grenzen van ons eigen continent. Hier, aan de entree van de oude Leidse binnenstad, worden we met de neus op de feiten gedrukt.
Door zijn sculptuur aan de overkant van het water langs de Singel te plaatsen, tegenover het park, benadrukt Sánchez Castillo dat het park en het water vroeger een fysieke grens vormden. Zo trekt hij een rechte lijn tussen de geschiedenis van de Leidse stadsgrenzen en de huidige migratie- en vluchtelingenproblematiek. Concreter dan dit wordt het niet en we worden uitgedaagd onszelf af te vragen aan welke kant wij zelf staan. Daarom maakt de kunstenaar geregeld miniaturen van zijn werk die hij uitdeelt, bij wijze van conversatiestukken. Ook van Man on a Pole zullen in Leiden miniatuurversies te zien en te verkrijgen zijn.
De macht van de staat is een centraal thema in het werk van deze Spaanse kunstenaar. Of het nu gaat om een democratisch gekozen regering of een potentaat zoals dictator Franco, waar zijn land zich nog geen vijftig jaar geleden van wist te bevrijden. En ondanks de democratie worstelt Spanje nog met die dictatoriale erfenis. Volgens de kunstenaar heeft macht in onze moderne samenlevingen niet altijd meer een duidelijk gezicht. Daarin ligt zijn taak als kunstenaar. In het zichtbaar maken van het bestaande krachtenveld in een samenleving, in het ontlokken van maatschappelijke discussies en in het helpen verbeelden van een nieuwe samenleving.
Tekst: Véronique Hoedemakers
Het bordje met begeleidende teksten wordt nog verplaatst naar de brug op de Steenstraat bij koffiehuis Abel.