25 januari 2012: Hoe trek je toeristen het Singelpark in? By: Floris Wouterlood - 25 januari 2012 (22 maart 2024) Hoe trek je toeristen het Singelpark in? Hoe maak je Leiden extra aantrekkelijk voor een bezoek met het Singelpark? Hoe trek je toeristen straks naar het langste, mooiste en spannendste stadspark van Nederland. Daarover bogen drie brainstormgroepen zich onder leiding van Bastiaan de Roo, Koen Brakenhoff en Gijsbert van Es. Een afwisselend, relaxt park Het belangrijkste: je moet in het Singelpark vooral kunnen leven. Het is van belang om bewust rustpunten en drukke plekken waar wat te doen is te creëeren. Plekken voor hangjeugd en plekken voor ouderen. Het moet een relaxt, toegankelijk park zijn. Met aanlegsteigers, goede doorvaarbaarheid (dam eruit!). Met ‘gratis’ verplaatsbare stoelen in plaats van stoelen en bankjes aan kettingen. Singelpark Festival Jaarlijks Singelpark Festival. Dan: ieder jaar tonen wat is gerealiseerd en wat volgende concrete stappen zijn. Combineren met de Singelloop, als start van het festival op vrijdagavond. Op zaterdag: roeiwedstrijd, zondag wielrennen (als dat kan, wellicht te gevaarlijk met al die bochten…?) Met wijkteams: Palio! Op zaterdag en zondag ook optreden in Hortus, bij Volkenkunde, etc., op diverse plekken aan de Singel. Een aantal bestaande, kleinere evenementen zou je in het Singelpark Festival kunnen opnemen. Het Singelpark Festival zou de start kunnen zijn van Juni Cultuurmaand. Eten en drinken Een singelpark is leuk, maar je moet er wel wat bij kunnen drinken. Horeca en pleisterplaatsen op beloopbare afstanden. Meer terrassen en vlonders. Het Stadsbad-concept. Gebruik maken van bestaande horeca alswel toevoegen van nieuwe. Horeca in De Haven, combinatie met een streekproductenwinkel. Landmarks, nieuw en oud Leiden kent veel mooie landmarks die door middel van het Singelpark verbonden kunnen worden. Molen de Valk als een van de startpunten zou een kwalitatieve groene entree in combinatie met een ondergrondse parkeerplaats kunnen zijn. Idee ?Treurwilgen?: Er staan treurwilgen in en om het Singelpark op plekken waar vroeger bouwwerken hebben gestaan. Deze punten en nieuwe punten kunnen als ?nieuwe? en attracties van het Singelpark ontwikkeld worden. Bestaande historische landmarks kunnen worden aangevuld met eigentijdse vernieuwingen. Zoals een verrekijker in de tuin (als kunstobject) bij de Sterrewacht, waar mogelijk moderne kunst en architectuur toevoegen, een Singelpark bezoekerscentrum in de Meelfabriek – het hoogste infocentrum van Nederland). Maak publicaties over het park Laat Leidse geschiedkundigen, uitgevers en schrijvers werken aan publicaties over het Singelpark – hoe het was, hoe het is, hoe het wordt. De historici kunnen bijvoorbeeld een eigentijds prentenboek maken over de geschiedenis van de Leidse stadsmuur/vestingwal/singels. Dat boek bestaat al, is alleen tientallen jaren oud (foto’s Kleibrink) en zou met weinig moeite zijn te updaten en opnieuw vorm te geven. Maar ook: augmented reality. Apps ontwikkelen om ontwerpen in de context van de bestaande situatie te zien. Concreet: je gaat wandelen met je iPad/tablet en dat ding projecteert ontwerpen in de situatie zoals het cameraoog van je apparaat die waarneemt. Marketing van het park Het is belangrijk om na te denken over wie de communicatie over het Singelpark doet; is dit de gemeente, is het een deel van citymarketing of een sterke eigen organisatie. Ook is het goed na te denken over de rol van het park in de citymarketing. Singelpark kan drager zijn voor communicatie van de hele stad. Zowel naar buiten als vanuit het park fysiek van en naar de binnenstad. Dus: verwijsbordjes in park naar binnenstad (u bent nog xxx meter van de Burcht verwijderd) en omgedraaid (nog xxx tot Singelpark). Maak van het park een brand Maak van het park een eigen herkenbaar merk, met een eigen huisstijl, beeldmerk, tone of voice, eigen merchandising (ook bron van inkomsten) etc. Meertalig (in elk geval Engels), een duidelijke kernboodschap/slogan. Duidelijk het gevoel geven dat er iets te ontdekken valt, in plaats van de bezoeker een gegarandeerde ervaring geven (dat schrikt groepen toeristen ook af). Verschillende goed aangegeven routes Er is behoefte aan verschillende korte en lange thema routes door het Singelpark (cultuur, shoppen, natuur, architectuur, landmark, historie etc.). Dit is goed te combineren en te ontwikkelen met de kennis over de historie van Leiden vanaf het water. Aangezien het park heel lang is is het van groot belang vooral ook korte routes te maken. Bijvoorbeeld: een rondje Meelfabriek, rondje Molen de Valk, rondje Plantsoen icm horeca, cultuur etc. Een methode om de verschillende verkeersstromen door het park te combineren is de introductie van een eenrichtingsverkeer fietsroute, naast tweerichtingsverkeer wandel en looproutes (combinatie fiets en wandel). Daarnaast hebben we handzame 2D/3D beeldende stadskaarten nodig en verbindingsroutes met belangrijke drukke delen van de stad, zowel in centrum als buitenwijk en regio Verlichting De inrichting van het park moet aantrekkelijk zijn, ook als het donker is. Dat kan door te kiezen voor kwalitatieve verlichting, de aanlichting van gebouwen en routes in het park en duurzame verlichting van bomen (rekening houden met stadsvogels en dieren). Diverse activiteiten Voor elke doelgroep moet er een reden zijn om het Singelpark te bezoeken: kinderen, jeugd, volwassenen, ouderen, sporters, cultuurzoekers, nationaal, internationaal etc. Voor veel mensen is dat een verblijf in het park (luieren onder een boom, kuieren door bloemen en planten, een drankje op een terras) in combinatie met een doe-activiteit. Zorg dat je voor elke doelgroep wat opties hebt. Denk aan: – waterfietsen – kanoën – paard en wagen – fiets, wandel, hardlopen naast elkaar of elkaar – zwemmen, waterspeelplaats – stadsrondvaart, regio-rondvaart – schilders, kunstmarkt, antiek, brocante, lakenmarkt, boekenmarkt (Hogewoerd, Lammermarkt) – wandelingen – langlaufroute, sleeroute/berg – speeltuinen, waterspeelpark – fietscrosspark, skatepark – openluchttheater, muziektent, openluchtfilm plek – varsity roeiwedstrijd parcours (wellicht kleine boten en kortere roeispanen ivm breedte) – hop-on hop-off waterbus – natuurbeleving in park (begraafplaatsen) (dag en nacht) donkere delen versus lichte delen – Groene (volks)tuinen – Parkpop, klassieke muziek in het park Twee voor de prijs van een We moeten in de promotie de unique selling points van de (binnen)stad combineren met die van het Singelpark. De combinatie van steen (monumenten, musea) en groen (Singelpark) op loopafstand maakt een bezoek aan Leiden tot iets bijzonders. Unique selling points zijn bijvoorbeeld Lakenhal, Oudheden, Hortus, Volkenkunde, Schouwburg, Lakenfeesten en andere festivals etc. etc. Je kunt bijvoorbeeld combitickets verkopen: museum, horeca, park (huur fiets, rondleiding gids etc.). En de seizoensprogrammering van de stad afstemmen op de seizoensprogrammering van het park. Denk verder aan Singelpark Jaarkaart (voorbeeld De Horsten, Pan Bos, National Parks). Gold, Silver, Bronze Card. Exclusieve toegang tot ?. Vriend van ? Sponsor van ? Integratie groen en gebouwd Integratie kantoren/bedrijven/wonen met delen van het park (voorbeeld The High Line New York). Park wordt op sommige plekken onderdeel kantorenpark / winkelgebied / detailhandellocatie / schoolplein. Betrek kinderen erbij Kinderen op Leidse scholen moeten bij de ontwerpfase betrokken worden. Een kinder-ontwerpwedstrijd of een kinderjury bij beoordeling internationale ontwerp-inzendingen. Dat is niet alleen inhoudelijk goed, maar ook goede langetermijn PR: het park-van-de-toekomst “voor onze kinderen”. Betrek bewoners erbij Bewonersorganisaties een rol geven bij onderdelen van de ontwikkeling van het park. Verplaats bijvoorbeeld de Heemtuin aan de Oegstgeesterstraatweg (ligt niet erg in de loop) naar een mooie plek aan aan de noordrand van de singels. Je kunt een hele buurt mobiliseren om dat deel van project te “adopteren”… Zo zouden de bewoners van Nieuw Leyden met iets hips qua cultuur aan de slag kunnen, etc… En verder – Een uitkijktoren in hart van de Burcht zetten: dan kun je écht helemaal rond kijken en het Singelpark zien (groeien). – Bomen planten die refereren aan de bevolkingsgroepen van Leiden (Amerikaanse eik) etc. Zo toon je de diversiteit van je stad in biodiversiteit. – Verschillende soorten pleinen voor verschillende culturen (allochtonen gebruiken pleinen anders) – Museum voor moderne kunst aan het Singelpark, bijvoorbeeld Wolkersmuseum – Architectuur van 1650-2020 in 1 rondje, 200 historische gebouwen in een ring van 6 km – Een opbeur-park. Als je je down voelt ga je wandelen in het park en kom je met nieuwe perspectieven thuis. Of een inspiratiepark: al wandelend kom je op ideeën. – Diagonaal Breestraat Hogewoerd oppakken. – 6 km Wandelen in twee dagen (themaweekend) – Diversiteit aan vervoersmiddelen (Te voet, te fiets, kano, step etc) – Er gebeurt altijd iets, maar niet dicht-programmeren! – Open Huizen aan het Singelpark – Preview van bijvoorbeeld schouwburgvoorstellingen of theatermakers spelen overdag als ze ?s avond op een podium staan. – De 7 van Leiden (7*6,3 km is een marathon) evt. Starten op verschillende punten op de singel. – Sport en cultuur trip, Leiden verkennen in 6 km run – Bij bestaande evenementen aanhaken, zoals de Singelloop