23 februari 2012: Een communicatiecampagne voor het Singelpark By: Floris Wouterlood - 23 februari 2012 (22 maart 2024) Een communicatiecampagne voor het Singelpark Veertig medewerkers van Maters & Hermsen hadden het Singelpark als casus in hun jaarlijks trainingstweedaagse. Ze moesten in twee dagen tijd het Singelpark als ‘merk’ neerzetten, inclusief vormgeving, filmpjes en communicatiecampagne. In het Paviljoen van Museum Volkenkunde, onder begeleiding van trainers van BKB, Fabrique en Studio Bromet, gingen drie teams vanuit drie vooraf bepaalde invalshoeken te werk: ‘historie’, ‘groen’ en ‘beleving’. Na afloop bepaalde een jury onder leiding van wethouder Frank de Wit, ambtenaren en leden van het team Singelpark van Stadslab de winnaar. Winnaar werd de campagne ‘Verhaal op verhaal’ van het team ‘historie’. Zij benadrukten de historische gelaagdheid van het Singelpark. Deze en de andere campagnes (zie de komende berichten) kunnen als inspiratie dienen voor als er een échte campagne wordt ontwikkeld voor het Singelpark, dat weer nodig is om (de ontwikkeling van) het park op de kaart te zetten. Verhaal op verhaal Hier schilderde Rembrandt zijn eerste portret. Hier zag Einstein voor het eerst de Melkweg. Hier droomde Mary Servaes van Mexico. Het Leidse Singelpark barst van de historie en schrijft nog elke dag geschiedenis. Niet alleen de verhalen van oude of wereldberoemde Leidenaars, ook de belevenissen van hedendaagse en minder bekende inwoners ontstaan rond het Singelpark. Want Suus kreeg hier haar eerste kus en Jochem Meyer oefende hier zijn grappen. Sinds hun ontstaan in de Middeleeuwen dragen de Leidse singels verhalen met zich mee. Verhalen die worden aangevuld met nieuwe geschiedenissen, van onvergetelijk tot alledaags. De historische gebouwen zoals de Sterrenwacht, de Hortus Botanicus en de eeuwenoude Singelpoorten zijn ankerpunten in een park van 6,2 kilometer lang. Tegen hun achtergrond wordt nieuwe geschiedenis geschreven. Denk aan een audiotour over de ontwikkelingen in de stad, ingesproken door volkszanger Barry Badpak of aan de nieuwe inrichting van de Meelfabriek. In dit decor vindt onontdekt cabarettalent een podium en draait de opvolger van Armin van Buuren zijn eerste plaatjes. Campagne Wij willen het Singelpark onder de aandacht brengen met een campagne die dit thema van oude en nieuwe verhalen onderstreept. Dat doen we onder andere door middel van een fund raising festival. Een feest met een officieel gedeelte voor investeerders en een festivalcomponent voor Leidenaren en bezoekers. Een tweede pijler van de campagne bestaat uit de foto-locaties verspreid over het park. Op fotogenieke plekken kunnen bezoekers zichzelf vastleggen. Fotowedstrijden en sociale media moedigen bezoekers aan om hun eigen verhalen te creëren. Andere mogelijkheden zijn het aanschaffen van een stukje park, bijvoorbeeld een tegel in de Leiden Walk of fame of een naamplaatje op een bankje langs het water. Dit alles wordt ondersteund met een grote abricampagne door de hele stad (zie afbeeldingen). Het Singelpark ademt geschiedenis, maar is meer dan een verzameling monumenten. Het park verrijkt het leven van Leidenaren en bezoekers met nieuwe herinneringen. Singelpark Leiden, verhaal op verhaal. Verhaal op verhaal from Maters & Hermsen Journalistiek on Vimeo.