18 september 2012: We hebben de foto’s nog… By: Floris Wouterlood - 18 september 2012 (22 maart 2024) We hebben de foto’s nog… De Singelpark Design Expo is ten einde. Met twee drukke laatste weekeindes kwam het totale bezoekersaantal ruim boven de 9000. Dat is veel meer dan we hadden verwacht. Alleen al tijdens Open Monumentendagen wisten 670 mensen de tuin van Museum Volkenkunde te vinden om de zes plannen voor het Singelpark in Leiden te bekijken. Honderden mensen reageerden de afgelopen weken op de ideeën en tientallen mensen meldden zich aan als vrijwilliger. Nog een paar foto’s, voor de herinnering… Architectuurliefhebbers bediscussiëren de plannen van Latz + Partner. Op grote borden presenteerden de zes ontwerpbureaus hun plattegronden, artist impressions en tekeningen. Het tentoonstellingsterrein voerde de bezoekers letterlijk langs de singel: de Morssingel. De ingang van de expo bij de Morspoort Op lange borden konden bezoekers in het Nederlands en Engels over de plannen en het adviesrapport van de adviescommissie lezen. Museum Volkenkunde had een handig tellertje geplaatst, waarmee het aantal bezoekers kon worden geteld. De kas van Michael van Gessel, met een grote sticker van de nieuwe brug over de Rijnsburgersingel naar Molen de Valk. Een maquette van één van de achttien bruggen met sleutelbloemmotief van Michael van Gessel. De kas van Lola met daarop de ‘knikbrug’ van begraafplaats Groenesteeg naar Utrechtseveer. Op de achtergrond het paviljoen waar Stadslab vier feedbacksessies hield met inwoners van Leiden. Maquette van een dwarsdoorsnede van de Zijlsingel van Lola. De houtskooltekeningen Studio Karst, een van de twee winnaars van de adviescommissie, vergden wat extra toelichting tijdens de dertig rondleidingen die de afgelopen elf weken gehouden werden. In elke kas een videozuil met korte interviews met de ontwerpers. Hier Alice Foxley van Studio Karst. Links de maquette van Studio Karst met een dwarsdoorsnede van de binnenstad. Totaaloverzicht de expo met op de achtergrond de Morspoort. Voor een twintig meter lang doek selecteerde stadshistoricus en Stadslab-lid Cor Smit de mooiste foto’s en tekeningen uit de geschiedenis van de Leidse singels. Foto’s van ver en recenter verleden van de singels, met een aanduiding van de plaats waar ze genomen zijn. Het grote doek met plattegrond van de binnenstad op Entree B van het Museum Volkenkunde was het startpunt voor de rondleidingen. De kas van Gross.Max. De tuin van het museum is speciaal voor de tentoonstelling opgeknapt. e Singelpark Design Expo is ten einde. Met twee drukke laatste weekeindes kwam het totale bezoekersaantal ruim boven de 9000. Dat is veel meer dan we hadden verwacht. Alleen al tijdens Open Monumentendagen wisten 670 mensen de tuin van Museum Volkenkunde te vinden om de zes plannen voor het Singelpark in Leiden te bekijken. Honderden mensen reageerden de afgelopen weken op de ideeën en tientallen mensen meldden zich aan als vrijwilliger. Nog een paar foto’s, voor de herinnering… Architectuurliefhebbers bediscussiëren de plannen van Latz + Partner. Op grote borden presenteerden de zes ontwerpbureaus hun plattegronden, artist impressions en tekeningen. Het tentoonstellingsterrein voerde de bezoekers letterlijk langs de singel: de Morssingel. De ingang van de expo bij de Morspoort Op lange borden konden bezoekers in het Nederlands en Engels over de plannen en het adviesrapport van de adviescommissie lezen. Museum Volkenkunde had een handig tellertje geplaatst, waarmee het aantal bezoekers kon worden geteld. De kas van Michael van Gessel, met een grote sticker van de nieuwe brug over de Rijnsburgersingel naar Molen de Valk. Een maquette van één van de achttien bruggen met sleutelbloemmotief van Michael van Gessel. De kas van Lola met daarop de ‘knikbrug’ van begraafplaats Groenesteeg naar Utrechtseveer. Op de achtergrond het paviljoen waar Stadslab vier feedbacksessies hield met inwoners van Leiden. Maquette van een dwarsdoorsnede van de Zijlsingel van Lola. De houtskooltekeningen Studio Karst, een van de twee winnaars van de adviescommissie, vergden wat extra toelichting tijdens de dertig rondleidingen die de afgelopen elf weken gehouden werden. In elke kas een videozuil met korte interviews met de ontwerpers. Hier Alice Foxley van Studio Karst. Links de maquette van Studio Karst met een dwarsdoorsnede van de binnenstad. Totaaloverzicht de expo met op de achtergrond de Morspoort. Voor een twintig meter lang doek selecteerde stadshistoricus en Stadslab-lid Cor Smit de mooiste foto’s en tekeningen uit de geschiedenis van de Leidse singels. Foto’s van ver en recenter verleden van de singels, met een aanduiding van de plaats waar ze genomen zijn. Het grote doek met plattegrond van de binnenstad op Entree B van het Museum Volkenkunde was het startpunt voor de rondleidingen. De kas van Gross.Max. De tuin van het museum is speciaal voor de tentoonstelling opgeknapt. Interieur van de kas van Gross.Max. Het dikke boek van het bureau konden de bezoekers in een luie stoel in de kas lezen. De kas van Michel Desvigne, op een mooi punt vlak aan de Morssingel. In elke kas kon de bezoeker het commentaar van de jury bij de plannen lezen. De maquette van Michel Desvigne. Tientallen mensen gaven hun schriftelijke reactie bij Stadslab Leiden op de plannen, of meldden zich aan als vrijwilliger. In Entree B werd continu een filmpje van de Leidse singels gedraaid, deels geschoten vanuit de lucht. ‘s Avonds waren de zes kassen verlicht, wat een feeërieke sfeer opleverde. Interieur van de kas van Gross.Max. Het dikke boek van het bureau konden de bezoekers in een luie stoel in de kas lezen. De kas van Michel Desvigne, op een mooi punt vlak aan de Morssingel. In elke kas kon de bezoeker het commentaar van de jury bij de plannen lezen. De maquette van Michel Desvigne. Tientallen mensen gaven hun schriftelijke reactie bij Stadslab Leiden op de plannen, of meldden zich aan als vrijwilliger. In Entree B werd continu een filmpje van de Leidse singels gedraaid, deels geschoten vanuit de lucht. ‘s Avonds waren de zes kassen verlicht, wat een feeërieke sfeer opleverde.