Studeer je in Leiden?

Door: Claudia Brown - 22 december 2017

Leiden is een studentenstad en studenten zijn dan ook vaak te vinden in het Singelpark. Om rustig te studeren of lekker te chillen met elkaar. Daarom is het erg leuk als studenten zich inzetten voor het Singelpark. Studentenvereniging Minerva is bijvoorbeeld een trotse boomsponsor. Tijdens de introductieweek 2018 gingen 30 nieuwe leden van Quintus een handje helpen in het Huigpark.

Het Singelpark is ook een ideaal onderwerp voor onderzoek en praktijkprojecten binnen het hoger onderwijs. De Vrienden van het Singelpark staan altijd open voor nieuwe ideeën en de vrijwilligers steunen studenten graag. Hier twee recente voorbeelden:

In april 2017 plaatsten twee masterstudenten psychologie van de Universiteit Leiden een oproep via social media van de Vrienden van het Singelpark: ‘Neem deel aan onze studie over de natuur’. Precies 100 inwoners van Leiden deden mee en liepen op verzoek een rondje Singelpark: vijftig mensen namen de Noordroute en de andere vijftig de Zuidroute. Het onderzoek richtte zich op de beleving van het Singelpark. Een onderzoeksteam van het Centre for Energy and Environmental Research, onder leiding van Henk Staats, deed een nulmeting in het Singelpark, nog net voor de grote ingrepen en veranderingen. Hoe staat het met de beleving van het Singelpark zoals het nu is? En biedt dit onderzoek mogelijkheden om nog meer aan de ontwikkeling van het Singelpark bij te dragen? In februari 2018 werden de resultaten met een breed publiek gedeeld.

De studie Communicatie aan de Hogeschool Leiden wil dat hun studenten zoveel mogelijk praktische ervaringen opdoen. Binnen het project ComOn werken studenten voor echte opdrachtgevers, in dit geval de Vrienden van het Singelpark. Van april tot juli 2017 hebben vier tweedejaars studenten voor het Singelpark een campagne uitgewerkt om in de leeftijdscategorie 20-30 jaar meer betrokkenheid te krijgen. De studenten werkten een plan uit voor een Facebook-campagne, produceerden zelf een korte sfeerfilm en verzonnen een winactie . Het sfeerfilmpje (zie hieronder) werd binnen en week zo’n 800 keer bekeken en heeft het bereik van het Singelpark op Facebook fors verhoogd. Het project eindigde met een presentatie van de studenten voor de commissie communicatie van het Singelpark en het overhandigen van een adviesrapport. De studenten hebben binnen de korte looptijd laten zien hoe het Singelpark de social media strategisch in kan zetten om bereik en betrokkenheid te verhogen.